NYTT LEGO

Journaliststuderande halvhipster som tvingar ur sig själv små texter om allt och inget.

Obama hjärta Sandy

Kategori: Allmänt

Imorgon natt är det då dags. Obama for president. Ja i alla fall. Jag skrev en liten krönika härom dagen om Obamas kärleksrelation till stormen Sandy. 
Håll till godo!
 
OBAMA HJÄRTA SANDY

Hon kom som ett yrväder en oktoberafton. 

Stormen Sandy, som slog till mot Amerikas östkust i tisdags, förde med sig stor förödelse. Värst drabbades New Jersey som, enligt rapporter nu mer liknar en  krigszon än en välmående stad. Hus har rasat samman och vägarna har förvandlats till forsar. 

Sandy blev en av de värsta naturkatastrofer som New Jersey varit med om på decennier.

 Det har spekulerats mycket kring hur stormen Sandy kommer påverka presidentvalet som äger rum nästa vecka. Jag själv har, i min enfald, tänkt att: en storm en vecka innan valet kan väl inte förändra oppinionssiffrorna nämnvärt?

Nu har de första siffrorna efter stormen kommit och det visar sig att jag haft fel. Stödet för Obama har ökat med 2,3 procentenheter.

Det har visat sig att USA:s befolkning anser att Obamas agerande under och efter stormen har påvisat att Obama bryr sig om sitt folk. Att han vet vad folket behöver i svåra tider.

 Själv kan jag inte tycka att Obama har agerat så fantastiskt som siffrorna visar. Han åkte till Atlantic City och kramade ett par drabbade personer. Det är inte ett Jens Stoltenberg-agerande om jag får säga mitt. Snarare säger dessa siffror något om USA:s vilja att vända kappan efter vinden.

 Men. Oavsett vad jag tycker om Obamas agerande när det gäller Sandy, är han trots allt värd varenda procentenhet. Obama är den första amerikanska president som jag kunnat säga för en bra politik och jag hoppas självklart att han vinner över den homofobiske, kvinnohatande översittartypen Romney.

 Med detta vill jag säga att det nog kommer något gott ur allt det onda. Om Obama vinner valet nästa vecka kommer jag för evigt vara tacksam Sandy.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: